Danses |
La dansada és la manifestació folclòrica més
antiga de les comarques del País Valencià.
La dansa autòctona, d'origen
ancestral, tenia un sentit ritual per als primitius assentaments agrícoles:
servia per a implorar del déus les benèfiques pluges de primavera, o per a donar
gràcies per l'abundància de les collites a la tardor. No perseguia, per tant,
proporcionar plaer als balladors, com passa en la majoria dels balls
posteriors.
L'origen de la dansada sembla remuntar-se a l'època medieval,
atenent els instruments que sempre l'acompanyen: la xirima o dolçaina i el
tabalet, de clara arrel musulmana.
Grabat dels germans Rouargue (segle XIX)
En
cada comarca hom la coneix per un nom concret: ball pla, danses, ball de carrer,
ball de plaça, taina, tana, anguila, arenilla, ball rodó, etc.
Dansada
("dansà", en valencià col·loquial) és el nom genéric que convé a totes les
variants, i designa una comitiva o processó amb parelles, dirigida des del cap o
des de la cua.
La comitiva adopta la forma del lloc on es balla: allargada si
es tracta d'un carrer, o rodona si es fà a una plaça.
Hi ha pobles on es balla al voltant d'una
font, i fins i tot d'una foguera encesa. La comitiva segueix el ritme del
tabalet, i en iniciar al dolçaina la melodia, els balladors fan les evolucions o
mudances.
La dansada sol acabar amb un ritme accelerat que s'anomena
fandango. La "perereta" de Benilloba equival en realitat al fandango d'altres
pobles.
És freqüent trobar a les
dansades passades de fandango, seguidilla, bolero, jota, i d'altres balls, que
han estat incorporades a través de distintes èpoques, segons el ritme de moda
del moment.
Variants en trobem tantes com pobles, encara que en totes elles
hi ha diferències i similituts, que vorem de seguida.
Hi ha fues formes
bàsiques de col·locar-se les parelles per a ballar: en dues fileres, com a
Benilloba, i en quadre. En el primer cas la forma habitual de ballar és la
d'espill, denominada així perquè la parella es desplaça sempre en el mateix
sentit. Aquesta modalitat la trobem a Cocentaina, Alcoi, Ibi, Tibi, Agost,
Xixona i altres localitats.
La formació en quadre, dues parelles que ballen
juntes formant un grup independent, la trobem a la majoria dels pobles de la
Vall d'Albaida; també a la Font de la Figuera i a Xàtiva (La Costera), i fins i
tot a Muro (El Comtat). Ballar en quadre té una característica pròpia: quasi
sempre les parelles evolucionen formant una cadena: és a dir, una parella d'un
quadre passa al quadre de davant o al de darrere, i torna després al seu lloc
inicial.
No totes les dansades són tan
senzilles com les de Benilloba. Hi ha dansades que compten amb moltes i molt
complicades passades o evolucions; la de Xàtiva, per exemple, o la de la Font de
la Figuera. A Bocairent, la dansada també té un bon grapat de passades, i a
hores d'ara encara estan incorporant-ne noves. La dansada en quadre és la que
millor es presta a aquesta complexitat de ball, i habitualment les parelles que
formen un quadre acorden cada vegada quina passada volen fer, per la qual cosa
cada quadre pot ballar una passada diferent a la dels altres. En ocasions
s'ajunten dos o tres quadres per a una mateixa passada, i to açò sense deixar de
ballar.
Hi ha una diferència bàsica que encara no s'ha mencionat. Aquesta fa
referència a la continuïtat de la dansa: en molts pobles els balladros no paren
de ballar mentre no acaba la dansada, que perfectament por durar una hora. Com
poden resistir-ho? De la següent manera : mentre sona el tabaler els balladors
fan el pas pla, que és el mateix que fan les dones a Benilloba quan sona la
xirimia, però no tant viu. Aquest pas s'aprofita per a desplaçar-se i descansar.
Després, quan sona la xirimia, els balladors tornen a fer les diferents
passades.
No totes les dansades acaben el ball amb un fandango. Com ja s'ha
dit abans, a Benilloba la "perereta" equival al fandango. La seua finalitat és
la mateixa d'aquest: accelerar el ball i fer que les parelles suen, amb la
diferència que ací el tenim incorporat enmig de la dansada, que pot repertir-se
diverses vegades, i que dura tot el temps que vol el dolçainer i que aguanten
els balladors.
Cadafalc
Dansades simples amb una única
passada, com a Benilloba, n'hi ha bastants. A Ibi, Tibi, Xixona i Cocentaina,
fins i tot a Muro, tota la dansada es ballada amb pas pla, a excepció del
fandango i les denominades "danses d'Alacant", una variació que van traure's no
fa massa anys amb motiu d'una actuació a la capital.
La dansada d'Alcoi està
en una categoria "intermèdia", no és ni massa simple ni massa complicada. Compta
amb quatre passades, a més del pas pla i els encreuaments de les parelles, que
són semblants als de Benilloba.
A Benilloba, hem perdut el costum de repicar
les castanyoles mentre ballem. Açò, en canvi és una constant a la majoria de les
dansades dels altres pobles, on hi podem trobar balladors i balladores que només
ballen danses pròpies, però acompanyant-se amb el toc de les
postisses.
Grup de balladors casats
Durant les danses, existia el costum (pràcticament
desaparegut en l'actualitat) que qualsevol xic podia traure a una xica a ballar,
sense que esta poguera negar-se. Si ho feia, el públic li xiulava fins a
expulsar-la de la Plaça.
Encara es manté el costum secular de penjar una pala de
palera en cada una de les entrades a la Plaça, en la creença que això conjura
l'aparició de zels.
El poble acostuma a anar posant-li lletra, d'una forma espontània, a moltes músiques, himnes, etc. Aquest ha estat el cas de les danses de Benilloba, en el que, al llarg del temps, persones anònimes han anat adaptant-li unes lletres senzilles però amb molta gràcia, mostra del nostre ingeni i de la nostra cultura:
Martí, tirorí, mata sa muller
Després que la
mata, la tira al carrer.
Després que la tira la torna a plegar.
Després
que la plega, la torna a tirar.
Volta-li, Maria, volta-li.
Volta-li,
Maria, volta-li.
Volta-li, Maria,
volta-li.
------------------------------
Jo tinc una perereta,
que fa
flor i no fa peres
i la tinc acomparà a les
xiques carasseres.
------------------------------
A ballar les danses
al
carrer major
I un plat de tomaques
pal senyor retor.
Tirori-rori,
tirori-rori, tirori-rori, rori.
Esta vesprà no hi han danses,
que el dolçainer
s'ha bufat
i a la porta de l'alcalde
allí està ben
assentat.
Balladors 1928
Dolçainers